• Home
  • Mini-Matthäus en Requiem

Mini-Matthäus en Requiem

Het is inmiddels traditie: om de twee jaar zingt Toonkunst Zutphen rond Pasen de Matthäus Passion van J.S. Bach in de Hanzehof te Zutphen. In april 2020 kon dit niet doorgaan vanwege het rondwaren van het Covid-19 virus. In 2022 hopen we de traditie in ere te herstellen en weer een volledige uitvoering van dit machtige werk te geven. Om zowel bij publiek als koorleden afkickverschijnselen te voorkomen brengen we dit jaar een mini-Matthäus. Geniet van geselecteerde koralen en wellicht een enkele aria. Volgend jaar zien we u graag terug!

Aan het begin van de zomer zingt Toonkunst Zutphen voor u het prachtige Requiem van Gabriel Fauré. Deze mis voor overledenen kan volgens de rooms-katholieke liturgie zowel bij een begrafenis als bij een algemene herdenkingsdienst worden opgedragen. Heel toepasselijk dus als herdenking van de slachtoffers van het Covid-19 virus. Het Requiem eert de overledenen en biedt tegelijk troost aan de overlevenden. Gabriel Fauré componeerde zijn Requiem tussen 1887 en 1890. Het is Faurés bekendste langere werk, met indrukwekkende delen die tegelijk een meditatieve stemming oproepen.

Op negentienjarige leeftijd deed Fauré in het schooljaar 1864-1865 mee aan de jaarlijkse compositiewedstrijd van zijn muziekschool. Daarvoor schreef hij Cantique de Jean Racine en won er de premier prix mee. De tekst is geschreven door Jean Racine, een beroemde Franse dichter en toneelschrijver die leefde van 1639 tot 1699. In de tekst staat de genade van God centraal. Dit speelde namelijk een belangrijke rol in een stroming binnen het katholicisme waar Racine aanhanger van was: het Jansenisme. Volgers van die beweging, die vooral in de zeventiende en achttiende eeuw opkwam, proberen hun leven en vrije wil zo te beïnvloeden dat ze goddelijke genade kunnen krijgen. Racine bracht tijd door in het Jansenistische klooster van Port-Royal, waar hij ervan overtuigd raakte dat iedereen Gods genade kan ontvangen. Vroomheid en de vraag om genade vormen dan ook de rode draad in het Cantique de Jean Racine.