Het koor

Toonkunst Zutphen en omstreken is een gemengde koorvereniging, opgericht in 1874 onder de paraplu van de Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Toonkunst. Het koor telt momenteel ongeveer 90 leden en is daardoor in staat grote werken uit te voeren zoals: Matthäus Passion van Bach, het Requiem van Mozart maar ook werken van onder meer Händel, Puccini, Fauré en Mendelssohn.

hanslamersHans Lamers, dirigent
Hans Lamers is sinds 1997 als dirigent verbonden aan het Toonkunstkoor en sinds 2004 ook aan het Toonkunst Pluskoor. Hans studeerde orkest en koordirectie (einddiploma UM) aan het Stedelijk Conservatorium te Arnhem. Naast dirigent van de Toonkunstkoren is hij ook vaste dirigent van het Gelders Opera en Operette Gezelschap (GOOG) en als dirigent werkzaam bij de “Osse Opera Vereniging”. Verder wordt hij regelmatig uitgenodigd als gastdirigent, cursusleider of jurylid.




FloorlanzFloor Lanz, repetitor
Floor Lanz studeerde piano aan het Stedelijk Conservatorium te Arnhem, waar zij in 1980 haar solodiploma behaalde bij Jacques Hendriks, gevolgd door de speciale aantekening op dit diploma voor kamermuziek en begeleiden/correpetitie bij Elizabeth van Malde in 1982.
Reeds tijdens haar studie was ze zeer actief als concertpianiste/begeleidster en gaf concerten in binnen- en buitenland. Ze maakte onder andere een tournee met het Wereldjeugdorkest onder leiding van de Italiaanse dirigent Marcello Viotti.
Zij ontwikkelde zich tot een veelgevraagd pianiste en correpetitor.

Een greep uit haar muzikale loopbaan: ze werkte vele jaren bij diverse opera-operette- en musicalverenigingen/koren (o.a. GOOG Vocaal Ensemble), speelde kamermuziek met onder andere leden van Het Gelders Orkest HGO), begeleidde masterclasses zang van onder meer Caroline Kaart en de Zwitserse bariton Bruno V. Nünlist en begeleidde operazangers als Charlotte Margiono en Nanco de Vries.

Op dit moment is ze als repetitor/pianiste verbonden aan operakoor Opera Gelderland Oost, operavereniging de Osse Opera Vereniging, oratoriumkoor Toonkunst Zutphen, als muzikaal leider/pianiste aan muziektheatergroep Tabula Rasa en als orkestpianiste aan HGO.
Verder maakt ze deel uit van Incanto Music Management, een organisatie opgericht door sopraan Janine Pas, die in binnen- en buitenland cursussen en masterclasses organiseert voor jong zangtalent. Ze werkte daarbij met dirigenten als de Spaanse dirigent Diego Martin Etxebierra (Carmen-project in Barcelona), die momenteel furore maakt bij de Opera van Berlijn.
Daarnaast is ze werkzaam als correpetitor voor de individuele professionele- en amateurzanger.



Lees hieronder enkele ontboezemingen, geschreven door koorleden, dirigent en repetitor, over hoe leuk het is om te zingen in ons koor:

Meezingen in een groot koor betekent voor mij kennismaken met klassieke werken. Sommige muziekstukken ken je globaal al en denk je makkelijk te kunnen leren. Maar o wee, bij de eerste repetitie wordt duidelijk dat je de sopraanpartij kunt mee neuriën, maar ik zing alt!
Ik wilde graag weer in een koor zingen na mijn verhuizing richting Zutphen en dat je voor dit koor een stemtest moet afleggen, getuigt alleen maar van de kwaliteit van het koor. De altpartij heeft meestal een ondersteunende functie in de muziek en vraagt flink wat oefening om onder de knie te krijgen. Maar dat geldt eigenlijk voor alle partijen. Met de oefenmuziek, die voor leden beschikbaar wordt gesteld en waarin de verschillende koorstemmen apart zijn opgenomen, lukt het me goed om de melodie correct te pakken te krijgen. Maar dan ben je er nog niet. Tijdens de repetitie geeft onze dirigent met verve uitleg over de wijze waarop hij wil dat wij de muziek voordragen. Er is zowel aandacht voor de betekenis van de tekst als de vorm van de muziek. Ook krijgen we achterliggende informatie over de componist, roddels uit diens tijd….. Dat geeft het zingen een meerwaarde. Voor iedere uitvoering - voor ons koor geldt dat we meestal één uitvoering hebben van het ingestudeerde muziekstuk - wordt een extra oefenochtend georganiseerd, waar de puntjes op de i worden gezet door repetitor en dirigent. En soms krijgen we een enthousiasmerende workshop op de koop toe. En natuurlijk is er dan nog een generale waarbij we met orkest en solist(en) het hele stuk doornemen. Voor zowel onbekende als bekende muziek geldt voor mij dat de intensieve kennismaking ermee tot nu toe altijd een positieve indruk heeft achtergelaten. En zelfs als je iets na een hele poos opnieuw mag gaan uitvoeren dan is er nog veel bij te leren.

Ik heb eens gelezen dat mensen die actief in een koor zingen een hogere levensverwachting hebben. Wat houdt je nog tegen om eens te komen meezingen?            

Esther, alt


Waarom ik bij Toonkunst zing

Het begon jaren geleden toen ik, na de stemtest te hebben gedaan en alle repetities, als project lid mee mocht doen met het concert de Mattheus Passion van Bach. De ‘Buitensocieteit’ van de Hanzehof, het orkest, de solisten en de reactie van het publiek. Een ware belevenis! Dit beviel zo goed dat ik lid ben geworden van Toonkunst bij de groep sopranen. Dit grote koor heeft als voordeel dat er grote oratorium werken kunnen worden uitgevoerd. Onder begeleiding van onze bevlogen dirigent heb ik meegedaan aan werken van Bach, Brahms, Mozart, Haydn, Karl Jenkins, Händel, en Britten.De voorbereidende repetities voor de concerten zijn, naast hard oefenen, een wekelijks feestje. Na de stemoefeningen en het inzingen, ‘pakt en herneemt’ de dirigent de verschillende stukken aan. Dit betekent goed naar elkaar luisteren, klankvorming, balans, accenten, uitspraak en verdieping van de muziek zoals de componist het heeft bedoeld. Dit geeft de dirigent ons mee: humor, muziekgeschiedenis, coloraturen, zwevend, hemels, melodieus en met expressie. Met deze aanwijzingen en de muziek in mijn lijf ga ik aan de slag zodat het tijdens het concert kan weerklinken! Het wordt weer een prachtige uitvoering! Wat geeft muziek-beleven mij toch veel, daar word ik blij van.

Els, sopraan


Ervaringen als koorlid bas bij Toonkunst Zutphen:

Precies tien jaar geleden, in november 2009, kwam ik voor eerst bij Toonkunst Zutphen een repetitie bijwonen om de sfeer te proeven. - Ik wilde eindelijk weer in een koor zingen. Dat had ik tijdens mijn school- en studietijd best intensief gedaan. Daarna viel er, wat het zingen betreft, een gat van bijna 20 jaar. – Het proeven werd lidmaatschap. Ik was zeer enthousiast over het elan en de vakkennis, waarmee de dirigent zo een groot oratoriumkoor in beweging kreeg. In de eerste jaren was dit mijn grootste drijfveer: ik beleefde de repetities vooral als “mijn 4 zanglessen per maand in groepsverband”. Ik begon het zingen als een geweldig expressiemiddel te ervaren en wilde meer: ik nam een aantal jaren privé zangles. Nu zing ik nog steeds met heel veel plezier en ervaar de repetities intussen meer als een op-peil-houden / toepassen van wat ik tijdens mijn privélessen heb geleerd. Terwijl het natuurlijk steeds om het met elkaar instuderen van prachtige - en vaak grote - koorwerken gaat. Naast de geweldige ervaringen van de optredens in de Buitensociëteit Zutphen, zijn er ook nog de extra koordagen met gastdocenten, die voor mij hoogtepunten in het jaar vormen. Naast het zingen heb ik door de jaren heen steeds meer het contact met andere koorleden, en het met elkaar organiseren van projecten, leren waarderen. Het voelt steeds als een nieuw cadeau als ik weer iemand uit de grote groep mensen een beetje beter heb mogen leren kennen.

Detlef, bas.


Ik zing! Ik leef!

Daar sta ik dan. Verwachtingsvolle gezichten van het publiek. Geroezemoes. Nog een enkele laatkomer. De prachtige 19eeeuwse zaal, feestelijke verlichting, de spiegels langs de wanden. Elke stoel bezet. En ik mag hier zingen!
Dan wordt het stil, dirigent en solisten komen op. Het orkest zet in.
Ik voel mijn huid tintelen. Voel me verbonden met de mensen om me heen en met de muziek. Ik zing! Ik leef!
Wat ik hier beschrijf is nog maar een van de vele geluksmomenten die ik ervaar sinds ik bij Toonkunst zing. Een keer de Matthäus meezingen, maakte dat ik nooit meer weg wou. Elke keer ga ik weer met plezier naar de repetitie.
Waarom dat is? Zingen geeft lucht. Letterlijk, maar ook op andere manieren. Je hoofd is even vrij van allerlei zaken die er normaal doorheen spoken.

Waarom Toonkunst? Het allereerste dat in me opkomt is de kwaliteit. Je wilt als koorlid trots zijn op wat je doet. Je wilt uitgedaagd worden. Onze dirigent is niet gauw tevreden en soms denk ik daar wel eens lelijke dingen over, maar je bent dat onmiddellijk kwijt als je hoort hoe een stuk opknapt. Je leert bij Toonkunst gewoon beter zingen.
Maar goed, nu we het zingen en de kwaliteit gehad hebben, blijft nog iets belangrijks over, de gezelligheid. Je samen inzetten voor hetzelfde doel geeft een gevoel van verbondenheid. Dat merk je door de gesprekken in de pauzes, door de hoeveelheid zelf gebakken taarten tijdens koordagen, door ons plezier bij workshops met gastdocenten die ons laten stampen met bezemstelen of een Afrikaans lied laten zingen.
Kom eens naar een repetitie, ga er gewoon eens tussen staan en doe mee. Ook als je nog nooit gezongen hebt kun je komen. Ik zeg altijd dat ik gratis zangles krijg op het koor. Pak de kans om op zondag 15 december naar het Weihnachtsoratorium te komen en stel je eens voor dat je bij ons kunt horen en je zult begrijpen wat ik bedoel met Ik zing! Ik leef!

Tessa Oostergetel
alt bij Toonkunst sinds 2004


Zingen in een koor is een feestje!

Iedereen zou eigenlijk de kans moeten krijgen om te zingen in een koor.
Iedere repetitie op maandagavond is een avond vol inspannende ontspanning. Het is heerlijk om je een paar uur te kunnen overgeven aan die prachtige muziek en om daar helemaal in op te gaan.
Ontspanning dus, maar dat betekent niet dat zingen vanzelf gaat! Technisch goed zingen is fysiek hard werken. En daarom gezond voor jong en oud. We beginnen de repetitie met inzingoefeningen waarmee we onze techniek verbeteren en onze spieren trainen. Zingen doe je met je hele lichaam, maar vooral de bekende ‘ademsteun’, die voor zangers een must is, moet je blijven trainen. Je komt door het inzingen in de goede stemming en je kunt alle dagelijkse beslommeringen even loslaten.
De oefeningen zijn specifiek gericht op de stukken die die avond gezongen worden. Samen met het prachtige pianospel van onze repetitor/pianist Floor Lanz is het geweldig om je helemaal onder te dompelen in de muziek van bekende en minder bekende componisten.
Onze dirigent, Hans Lamers weet door zijn grote ervaring en deskundigheid het koor steeds weer op een hoger niveau te brengen. Zijn aanwijzingen, vol humor, zijn doorspekt met boeiende verhalen over de muziekstukken en componisten.
Tijdens jaarlijkse koordagen gaan we dieper op de techniek in of nodigen we een gast uit die bepaalde aspecten van de zangkunst verder uitwerkt. En als we een uitvoering geven in de prachtige Buitensociëteit is dat de kroon op ons werk. Een unieke ervaring om met een professioneel orkest het werk, waar we zo lang aan gewerkt hebben, uit te kunnen voeren.
Maar ook het sociale aspect wordt niet vergeten. Tijdens de pauzes van de repetities is er gelegenheid om bij te praten en ervaringen uit te wisselen. De laatste repetitie van het jaar staat in het teken van de kerst compleet met een glaasje wijn en wat lekkers en vlak voor de zomervakantie repeteren we in de open lucht en sluiten we af met een zomerborrel.
Kortom, verleg uw grenzen en kom zingen bij Toonkunst Zutphen. Vooral tenoren en bassen zijn van harte welkom!

Liesbee, alt


Toonkunst Zutphen behoort tot de groep grote concertkoren, de koren die zich toeleggen op het instuderen en uitvoeren van werken voor grote gemengde koorgroepen met orkestbegeleiding.
Het zingen in deze grote gezelschappen is de laatste decennia helaas wat minder populair geworden. Door sociaal-maatschappelijke factoren werd de vertrouwde binding met achterbannen minder vanzelfsprekend, subsidies verdwenen, individualisering en drukke agenda’s werkten niet zo positief op de samenstelling en kwaliteit. Menig groot koor kampt momenteel met tekorten in mannenstemmen, jonge zangers en een potentiële klank.
Gelukkig wist Toonkunst Zutphen, wellicht mede door het positieve culturele karakter van de stad en de omliggende regio en het goede beleid van het koor zelf, haar positie en naam desondanks krachtig overeind te houden.
En dat is mooi. Want niet alleen het bewaren van een heel groot cultureel erfgoed van ruim drie eeuwen prachtige muziek is een opdracht. Maar ook het springlevend, aantrekkelijk en op goed niveau houden is een ware uitdaging.

Toonkunst is een koor waar vanuit een lange traditie een goede kruisbestuiving bestaat tussen streven naar hoge kwaliteit en het sociale engagement. Een evenwichtige balans tussen enerzijds prestatie, het beste halen uit jezelf en anderzijds het plezier in het samen maken en beleven van de muziek.
Ons koor biedt fantastische condities aan de zangers. Behalve de wekelijkse repetitie hebben we extra studiedagen, er zijn soms aparte stemrepetities en niet te vergeten inspirerende workshopdagen, waarin gastdocenten optreden om trainingen te geven in het repertoire wat we op dat moment studeren.
Altijd hebben we de beschikking over een vaste zeer vakkundige pianist-repetitor.
Onze concerten worden uitgevoerd met de beste solisten en begeleid door een professioneel orkest en niet te vergeten in een van de mooiste concertzalen in Nederland: de buitensociëteit van de Hanzehof.
Ons streven was en blijft om het prachtige imago van een groot koor optimaal te houden. En dat is geen massale samenzang waarin je als zanger verdwijnt. Nee, elke zanger telt, iedereen is belangrijk.
Niets raakt een publiek zo sterk als de ideale afstemming, harmonie en balans tussen zangers. Hoeveel het er ook zijn!

Hans, dirigent


Mijn ervaring als repetitor bij Toonkunst Zutphen

Wat maakt een koor prettig om bij te werken als repetitor?
Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden. Allereerst moet het repertoire je aanspreken. Je kunt niet fijn musiceren als de muziek je niet aanspreekt. Daarnaast moet je prettig met de dirigent samen kunnen werken. Het koor is er niet bij gebaat als repetities niet soepel verlopen.
En dan is er vanzelfsprekend het koor zelf. Hoe is het niveau van het koor, hoe wordt er gewerkt, wat voor mensen zijn het? Je hoeft geen 'best of friends' te zijn, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat je met elkaar naar mooie uitvoeringen toewerkt, dat je met elkaar musiceert en daarvoor moet je in goede harmonie met elkaar kunnen samenwerken.
Wel, Toonkunst Zutphen voldoet ruimschoots aan al die voorwaarden.
In voorgaande jaren had ik al een aantal malen bij dit koor vervangen en wat ik meemaakte, beviel mij zeer. Een koor met een mooie koorklank, fijne en muzikale mensen, mooi repertoire én een dirigent waar ik graag mee werk.
Toen dirigent Hans Lamers mij ruim 3 jaar geleden belde dat de positie van repetitor bij Toonkunst Zutphen vrij was gekomen, hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Toevallig was er net een deur dicht gegaan en dat deze deur zich opende, vond ik geweldig.
De wekelijkse repetities zijn altijd plezierig, er wordt heerlijk gemusiceerd, hard gewerkt en ook veel gelachen.
Kortom, Toonkunst Zutphen is een koor waar ik met plezier werk. Het is een koor dat best wel een beetje trots op zichzelf mag zijn.

Floor, repetitor